اهمیت مشاوره قبل از ازدواج + سوال های مشاوره قبل از ازدواج

اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی از مطالب مهم و خوبی که در کلاس های مشاوره قبل از ازدواج به افراد می آموزند، از شرکت در این کلاس ها خودداری می کنند. در صورتی که کلاس های قبل از ازدواج یعنی یک بسته آموزشی و به دست آوردن مهارت هایی در زمینه زندگی جدید با رابطه جدید می باشد.

چرا که نوع روابط در ازدواج با تمام روابط فرد با سایر اعضای خانواده و جامعه که قبلا تجربه کرده متفاوت است. در کلاس ها و مشاوره قبل از ازدواج به فرد مهارت های لازم آموزش داده خواهد شد. مهارت هایی مانند کنترل خشم،گفتگو، مدیریت ارتباطات خانواده و …

قسمتی از مشاوره های پیش از ازدواج، پس از ازدواج نیز کاربرد دارند اما مهارت ها و مشاوره هایی نیز وجود دارند که حتما باید پیش از ازدواج صورت بگیرند. چرا که این مشاوره ها علاوه بر موارد گفته شده به مواردی مانند تطابق های فرهنگی،اجتماعی، مذهبی، اعتقادی و … نیز می پردازد.

برای مشاوره های پیش ازازدواج لازم است که فرد از مراکز معتبر و مشاوره ازدواج با تجربه کمک بگیرد.استفاده از روانشناسان بسیار بهتر است چرا که این افراد علاوه بر این که از مسائل زندگی و مشکلات زندگی مطلع هستند از تسلط کافی بر ویژگی های شخصیت ها نیز برخوردارند و می توانند این ویژگی ها را تشخیص دهند.

برخی از مراکز با انجام برخی از تست ها ادعا می کنند که می توانند به شما در انتخاب مناسب ترین زوج کمک کنند؛ باید گفت که این کار صرفا جنبه کسب درآمد دارد. چرا که این تست ها به تنهایی و بدون مشاوره با روان شناسان و روان پزشکان تاثیر چندانی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: با مشکلات زناشویی چه کنیم؟

مشاوره های پیش از ازدواج بهتر است به صورت فردی انجام گیرد چرا که اگر به صورت گروهی باشند علاوه بر اینکه مشاور دقت لازم برای رسیدگی به شما را نخواهد داشت خود فرد نیز نمی تواند سوالات را به طور کامل پاسخ دهد. مشاوره های گروهی هم می توانند مثبت باشند اما مشاوره های خصوصی کارآمدی بیشتری دارند و مشاور وقت دارد که به شما توجه خاص داشته باشد. اما در مشاوره گروهی، مشاور نمی تواند آنقدرها به شما توجه داشته باشد.

در اغلب اوقات خانم و آقایی که قصد ازدواج دارند تمایل به دریافت مشاوره های یک نفره دارند. به این افراد باید گفت که مشاوره های دو نفره همیشه نتیجه بخش ترخواهد بود.اگر نیاز به مشاوره فردی باشد خود مشاوربه شما خواهد گفت. از آنجا که در ازدواج و زندگی مشترک خانم و آقا، هر دو نقش دارند پس هر دو باید بیاموزند و این یعنی باید خانم و آقا هر دو در این مشاوره ها شرکت کنند.

Contents

کاربرد مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر فردی به شمار می رود. این اتفاق می تواند تمام جنبه های زندگی اجتماعي و فردی انسان را تحت تاثیر قرار دهد. ارتباطی که به هنگام ازدواج بین زن و مرد ايجاد می شود گاه چنان رابطه عمیقی است که نمی توان آن را با هیچ یک از روابط انسانی دیگر مقایسه کرد. متاسفانه امروزه به دلیل افزایش آمار طلاق در بین افراد، روانشناسان و مشاوران در صدد پیدا کردن راه حل های مناسب برای وقوع یک ازدواج سالم و موفق و پایدار هستند.

در گذشته مشاوره های قبل از ازدواج، فقط در زمینه های پزشکی و ژنتیکی صورت می گرفت. اما امروزه سعی بر آن شده که مشاوره قبل از ازدواج در زمینه هاي روانی و شخصیتی و روابط بين فردی هم صورت گیرد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا برخی از کارکردهای مهم مشاوره قبل از ازدواج را بیان کنیم.

برای داشتن یک ازدواج موفق و مناسب، لازم است برخی از ملاک ها را در نظر داشته باشيم.زمانی که افراد در خصوص این ملاک ها بی تفاوت بوده و یا اولویت بندی نامناسبی داشته باشند، ممکن است سبب بروز ناکامی هایی در زندگی مشترک آن ها شود. مشاوره ازدواج، با بررسی ملاک های ازدواج، می تواند راهنمایی های لازم را برای موفقیت بیشتر شما در اين زمینه ارائه دهد.

سن ازدواج

سن ازدواج و آمادگی سنی به هنگام ازدواج، در عین حال که نمی تواند تنها عامل تعیین کننده تصمیم برای ازدواج باشد، اما می تواند تاثیر بسزایی در رضایت و موفقیت بعد از ازدواج داشته باشد. پس می توان گفت که این امر یکی از عوامل مهم قبل از ازدواج است که باید توسط مشاوره ازدواج مورد توجه قرار گیرد.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج میزان سن، میزان آمادگی اجتماعی و روانی طرفین، فاصله سني مرد از زن، بيشتر بودن سن زن از مرد بررسی می شود. لازم است بدانید که عدم پختگی از لحاظ اجتماعی، عاطفی، روانی و حتی جسمانی می تواند مشکلات زیادی را در زندگی مشترک به بار بیاورد.

سن ازدواج

تناسب و تطابق شخصیتی

درست است که ویژگی های شخصیتی متعدد و بسیار متنوعی در بین افراد وجود دارد. اما در بین تمام آنها برخی از رفتار ها و ویژگی ها دخالت بیشتری را در خصوص رضایت و موفقیت زندگی مشترک دارد. برخی از ویژگی های شخصیتی باید در هر دو طرف هماهنگ باشد. به عنوان مثال فردی که اهمیت زیادی به نظافت و تمیزی می دهد هیچگاه نمی تواند رضایت کافی را در کنار فردی که در قید و بند این امور نیست داشته باشد.


یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی، درون گرا و یا برون گرا بودن فرد است. افرادی که دارای شخصیت درون گرا هستند، همیشه تمایل به تنها بودن دارند در حالی که افرادی با شخصیت برون گرا، تمایل به جمع های سرگرم کننده و شلوغ دارند و تحمل تنهایی را ندارند. مشاوران خوب بر اين عقيده اند که ازدواج دو تيپ شخصيتي مشابه دوام زندگي را بيشتر مي كند و از اهمیت مشاوره ازدواج نمی توان چشم پوشی کرد.

رشد عاطفی و فکری طرفین

بر خلاف باور اکثر مردم، رشد عاطفی و فکری هیچ ارتباطی به سن افراد ندارد. بنا به تشخیص مشاور ازدواج، رشد فکری در افراد بستگی به هوش دارد. پس می توان گفت که تفاوت های زیاد در این زمینه سبب بروز نارضایتی و اختلافات در زندگی مشترک می شود. زن و مرد باید به هنگام ازدواج با یکدیگر، به رشد کافی از نظر فکری، عاطفی و اجتماعی رسیده باشند.

مشاوره ازدواج

عقاید مذهبی

طرفین نباید از اعتقادات مذهبی یکدیگر قبل از ازدواج چشم پوشی کنند. تفاوت در نوع نگرش های مذهبی و تفاوت های اعتقادی و دید فلسفی در زن و مرد، می تواند منجر به بروز اختلافات شدید در زندگی مشترک شود. این نوع از اختلافات که ممکن است باعث بروز مشکلات در کانون خانوادگی شود، می تواند دیگر مسائل زندگی را هم تحت الشعاع قرار دهد.

اختلافات طبقاتی

یکی دیگر از مسائل مهمی که در جلسات مشاوره قبل از ادواج بررسی می شود، تشابه طبقاتی است. هر چه طرفین از لحاظ طبقاتی شبیه به هم باشند، زندگی مشترک آینده آن ها موفق تر خواهد بود.

سابقه بیماری روانی

وجود حالت های عصبی و بیماری های روانی در یکی از طرفین از عوامل موثر در بروز اختلال در زندگی زناشویی به شمار می رود. پس توصیه می شود با شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، به کمک مشاور خود، با بررسی و شناخت کامل از یکدیگر، تصمیم دقیق تری را بگیرید.

تشابه طرز فکر در رابطه با امور جنسی

مسائل جنسی، جزو مسائل درجه اول زندگی از لحاظ اهمیت، محسوب می شود در نتیجه مشاوره جنسی اهمیت ویژه ای دارد. یکی از مهم ترین علل خوشنودی و خوشبختی در زندگی زناشویی، رضایت از روابط جنسی بوده که در صورت عدم توانایی ارضاء همسر از لحاظ جنسی، اختلافات و یا حتی فروپاشی زندگی مشترک نیز پیش می آید.

از دیگر ملاک های ازدواج سالم می توان به وجود موارد زیر اشاره کرد:

  • تناسب تحصيلات
  • رضايت والدين دو طرف
  • وجود اعتماد در طرفین
  • میزان تعهد در رابطه
  • وجود ارزش های مشترک و غيره

سوالات مشاوره قبل از ازدواج

همانطور که گفته شد ازدواج یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که می تواند در زندگی هر فردی رخ دهد. لازم است قبل از شروع جلسات مشاوره قبل از ازدواج، تحت نظر مشاور ازدواج، سوالاتی را از همسر آینده خود بپرسید.

سوالات زیادی در رابطه با ازدواج وجود دارد اما چند سوال اساسی و مهم در این بین وجود دارد که می تواند تاثیر مستقیمی بر روی موفقیت ازدواج و زندگی مشترکتان داشته باشد.

زمانی که از یک مشاور ازدواج در رابطه با دلایل اختلافات زوج ها پرسیده می شود، شایع ترین این دلیل ها مسائل مالی و مسائل جنسی است.

توجه داشت باشید باشید که گاه تفاوت های پیش بینی نشده ای وجود دارد که می تواند بعد از ازدواج تمام زندگی شما شما تحت الشعاع قرار دهد. گاه همین تفاوت های پیش بینی نشده می تواند ازدواج شما را به سمت طلاق پیش ببرد.

  • از او بپرسید که آیا مایل است بچه دار شود؟
  • ممکن است زمانی متوجه شوید که شما قادر به بچه دار شدن نیستید، از همسر آینده خود بپرسید آیا می تواند این موضوع را قبول کند؟ یا آیا قبول می کند که کودکی را به فرزندی قبول کنید؟
  • آیا با شاغل بودن شما موافق است؟ به هنگام تولد فرزندتان قبول می کند تا دوباره به شغل خود برگردید؟
  • در رابطه با عقاید مذهبی از همسر آینده تان سوال بپرسید، و عکس العمل وی را در این رابطه در نظر بگیرید.
  • در رابطه با واکنش های رفتاری وی به هنگام بروز مشکلات، دعوا و عصبانیت بپرسید.
  • سعی کنید بیشتر از هر چیزی در مورد روابط زناشویی نظر او را بدانید.
  • نظرش را در رابطه با نحوه تربیت فرزندان آینده تان بدایند.
  • نظرش را در رابطه با پس انداز کردن بپرسید، و اینکه هزینه های زندگی مشترکتان را بر چه مبنایی تعیین می کند.
  • عادت های او را با نحوه خرج کردن پول بدانید، زیرا یک فرد ولخرج هیچگاه با کسی که در خرج کردن پول راحت نیست، به تفاهم نمی رسد.
  • در رابطه با سوابق خانوادگی در زمینه های بیماری های جسمی و روانی بیشتر پرس و جو کنید.
  • شهر محل سکونت خود را بعد از ازدواج تعیین کنید و به یک تفاهم دو طرفه برسید.
  • از همسر آینده تان بپرسید که آیا برای شما محدودیت هایی در ذهنش در نظر دارد.

بهترین دکتر برای مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج از اهمیت بسیاری برخوردار است و به تمام افراد توصیه میشود. اما نکته قابل توجه برای دریافت یک مشاوره ازدواج کارآمد، انتخاب پزشک و مشاور متخصص است. مشاوره ازدواج توسط درمان گران دارای صلاحیت که به آنها درمان گر خانواده نیز گفته می شود انجام می گیرد. درمان گر ازدواج باید از تحصیلات، علم، تجربه و اطلاعات بالایی در این زمینه برخوردار باشد.

برای دریافت مشاوره ازدواج بصورت آنلاین، می توانید با دکتر ناصر مهاجرانی، متخصص اعصاب و روان، روانپزشک و مشاور تماس حاصل فرمائید.

دکتر ناصر مهاجرانی

متخصص اعصاب و روان(روانپزشک)

روانكاو. رواندرمانگر
مشاور ازدواج. مشاور جنسي. مشاور خانواده
مشاور زناشويي. مشاور تحصيلي و كنكور
مشاوركودك
مشاوره در بحران بخصوص وجود أفكار خودكشي
انجام تمامي مشاوره هاي فوق به صورت تلفني و online


پاسخ

سه × چهار =

Call Now Button