اهمیت مشاوره تحصيلی

هر انسانی در طول زندگی نیاز به راهنمایی و مشورت با دیگران دارد و کارایی مشاوره آنجا آشکار می گردد که این مشاوره توسط یک فرد متخصص و با تجربه در این زمینه انجام شود. انجام چنین مشاوره‌هایی در اقدامات درست و مناسب فرد نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

اهمیت مشاوره تحصيلی

انجام مشاوره و کمک خواستن از یک متخصص می تواند در زمینه هایی مختلفی مانند مشاوره ازدواج، مشاوره شغلی، مشاوره کودک، مشاوره جنسی و بسیاری از زمینه های دیگر باشد.

مشاوره تحصیلی

در امر تحصیل عوامل زیادی نقش دارند و کارکرد صحیح هریک از این عوامل می تواند به یک نتیجه مطلوب ختم شود. از جمله این عوامل خانواده می باشد بطوریکه انگیزه‌ها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده تشکیل شده و به آن جهت داده می‌شود و اگر خانوداه نقش خود را به طور صحیح بازی نکند در انگیزه دانش آموز تاثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. در واقع خانواده‌ بدون انگیزه و غیر فعال سبب کاهش سرعت دانش آموزان می‌شود. با انجام مشاوره با خانواده در زمینه تحصیل می توانی عملکرد آن را بهبود بخشید و آگاهی پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده از ویژگی ها و استعدادهای فرزندان خود افزایش داد. مشاوره تحصیلی کمک خواهد کرد که اطلاعات بیشتری در زمینه‌های تحصیلی کسب کنند و به انگیزه های آن ها به درستی جهت بدهند.

گاهی به دلیل برخی شرایطی که دانش آموز در خانواده دارد در معرض افت تحصیلی قرار می گیرد و با ادامه این روند آسیب های بیشتری به نحوه تحصیل او وارد خواهد شد. البته افت تحصیلی که دانش آموز دارد تنها به دلیل شرایط خانواده و عملکرد ناصحیح آن نمی باشد بلکه عوامل بیرونی دیگری مثل مدرسه و گاهی علل فردی می توانند سبب افت تحصیلی باشند.

مقالات دیگر: مشکلات روانپزشکی کودکان

با انجام مشاوره تحصیلی می توان علت های دخیل در افت تحصیلی دانش آموز را شناسایی کرد و با کمک یک روانپزشک خوب به درمان آن پرداخت. در جریان مشاوره تحصیلی به این دانش آموزان کمک خواهد شد علت شکست های خود را بشناسند و با راهکارهایی که به او آموزش داده می شود آن ها را رفع نماید. روانپزشک با احیای نیروهای بالقوه فرد او را در مسیر تحصیلی  و پیودن آن همراهی می کند.

یکی دیگر از علل ضرورت داشتن مشاوره تحصیلی انتخاب های نادرستی است که دانش آموز در مورد رشته و شغل آینده اش می تواند داشته باشد. در انتخاب شغل باید ویژگی های دانش آموزان بررسی شود و ملاک های کاذب و نامناسب او که بر تصمیم گیری تاثیر منفی می گذارد باید اصلاح شوند. مشاوره از آن جهت ضرورت می‌یابد که تحصیلات دبیرستان و بالاتر زیر بنای اشتغال آتی دانش آموز خواهند بود لذا باید بر مبنای گزینش های شغلی آینده باید برنامه ریزی و انتخاب انجام شود که اهمیت چنین انتخابی به دانش آموز یادآور می شود تا او ملاک های مناسبی برای تصمیم های خود اتخاذ کند و یک روانپزشک خوب می تواند به او در این زمینه کمک کننده باشد.

دکتر ناصر مهاجرانی

متخصص اعصاب و روان(روانپزشک)

روانكاو. رواندرمانگر
مشاور ازدواج. مشاور جنسي. مشاور خانواده
مشاور زناشويي. مشاور تحصيلي و كنكور
مشاوركودك
مشاوره در بحران بخصوص وجود أفكار خودكشي
انجام تمامي مشاوره هاي فوق به صورت تلفني و online


پاسخ

8 − 4 =

Call Now Button