اختلال استرس و اضطراب شدید؛ علائم تا درمان

اختلال استرس و اضطراب شدید، یکی از مشکلات روانشناختی رایج در جوامع مدرن است که تأثیرات گسترده‌ای بر زندگی افراد دارد. این اختلالات، به صورت یک وضعیت نگرانی و ترس شدید از موقعیت‌های مختلف و معمولاً بی‌ارتباط با واقعیت پدید می‌آیند. افراد مبتلا به اختلال استرس و اضطراب شدید، ممکن است با علائم فیزیکی مانند تپش قلب، تنفس سریع، عرق‌ریزی و عصبانیت مواجه شوند. این وضعیت می‌تواند به طور قابل توجهی روابط شخصی، عملکرد تحصیلی یا شغلی و کیفیت زندگی عمومی را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا، ما به بررسی علل، علائم و اثرات اختلال استرس و اضطراب شدید، و همچنین راهکارهای موثر برای مدیریت و درمان آن می‌پردازیم.

01:28
truncate dir-rtl

درمان اضطراب و استرس

Contents

اختلال استرس و اضطراب شدید چیست؟

تمامی افراد در برخی از مراحل زندگی روز مره خود استرس را تجربه کرده اند. استرس به فشاری گفته می شود که بر جسم و یا روح افراد وارد می شود.علت بروز استرس نیز اغلب اتفاقی است که برای فرد حس عصبانیت و یا عجز را به وجود آورده است. اما زمانی که فرد یکی از حس های ناراحتی، ترس و نگرانی را تجربه کند اضطراب نامیده می شود. اضطراب اغلب واکنشی نسبت به استرس است و یا در افرادی بروز می کند که نمی توانند مواردی که باعث استرس می شوند را در زندگی خود بشناسند.

استرس و اضطراب فی النفسه مقوله مفیدی هستند و به افراد در موفقیت ها و رفع خطرات و مشکلات کمک می کنند. مثلا اضطراب و استرس است که افراد را به سمت انجام کارهای روزمره سوق می دهد. اما در مواردی که همین اضطراب و استرس در روند زندگی اختلال ایجاد کنند نه تنها مفید نیستند بلکه مضر و بازدارنده نیز هستند و فرد برای درمان باید حتما به روان پزشک مراجعه کند.

استرس

بیشتر بخوانید: اختلال اضطراب اجتماعی

انواع اختلالات اضطرابی

اختلال اضطراب به عنوان یک کلمه کلی برای بسیاری از شرایط و بیماری های اضطرابی به کار می رود:
– اختلال پانیک
– اختلال اضطراب اجتماعی
– فوبیا های خاص
– اختلال اضطراب منتشر

علائم اختلال اضطراب

تمامی انواع اختلالات اضطرابی در برخی از علائم و نشانه ها مشترک هستند. در ادامه به برخی از این علائم اشاره می کنیم :
– پانیک، ترس و بی قراری
– اختلالات خواب
– فقدان آرامش
– سرد شدن دست و پا
– بی حس شدن دست و پا
– عرق کردن دست و پا
– تنگی نفس
– تپش قلب
– خشک شدن دهان
– حالت تهوع
– سفت شدن ماهیچه ها
– سرگیجه

علت اضطراب

علت اختلال اضطراب

محققان تا کنون دلیل اصلی اختلالات اضطرابی را تشخیص نداده اند. مانند دیگر بیماری های روانپزشکی، اختلالات اضطرابی هم ناشی از برخی مسائل و تغییرات در مغز و استرس های محیطی و اجتماعی یا حتی برخی ژن ها می باشد. این اختلالات اضطرابی می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد و در سایر افراد خانواده دیده شود.

تشخیص اختلال اضطرابی

در صورتی که علائم و نشانه های حملات استرس و اضطراب را در طولانی مدت احساس می کنید، حتماً برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعه کنید. احتمالاً با چند جلسه روان درمانی و مشاوره می توان علت اضطراب را تشخیص داد و راه درمانی مناسب را در پیش گرفت. روانپزشک با پرسیدن سوالاتی از بیمار می تواند نوع اختلال اضطرابی را تشخیص دهد. همچنین میزان تاثیر اضطراب بر فعالیت های روزمره فرد مشخص می شود.

درمان اختلال اضطراب

روش ها و راه های فراوانی وجود دارد که فرد به وسیله آنها بتواند بر استرس و اضطراب خود غلبه کند. اما در برخی موارد فرد نمی تواند بر استرس و اضطراب خود فایق آید. در این موارد اغلب پزشک فرد را به یک روانپزشک مجرب معرفی می کند. روانپزشک متخصص می تواند برای درمان اضطراب از روش های روان درمانی یا دارو درمانی برای رفع استرس و اضطراب شما استفاده کند و با روش های مختلفی برای بهبود وضعیت روحی و جسمی شما به شما کمک می کند. اکثر افرادی که به اختلال اضطراب مبتلا هستند می توانند از ترکیبی از راه های درمانی زیر کمک بگیرند :

– دارودرمانی – بسیاری از داروهای درمان افسردگی برای اختلالات اضطرابی هم به کار می روند. مانند فلوکستین، سرترالین و اس سیتالوپرام.

– روان درمانی یا مشاوره – با این روش درمانی می توان به ریشه بروز اختلال اضطراب پی برد. یک متخصص اعصاب و روان با صحبت کردن و توضیح دادن راجع به بیماری می تواند جوانب مختلف بیماری را به فرد بگوید و راهکارهای مناسب برای کنترل اضطراب را آموزش دهد.

– شناخت درمانی یکی از روش های شاخص روان درمانی می باشد که باعث شناخت فرد از بیماری خود شده و تغییر در الگوهای فکری و رفتاری را به بیمار آموزش می دهد. برخی از الگوهای رفتاری و فکری باعث اضطراب می شود که با تغییر در این الگوها می توان به بهبود بیماری کمک نمود.

نتیجه گیری:

اختلال استرس و اضطراب شدید می‌تواند تأثیرات جدی بر زندگی افراد داشته باشد. این اختلالات می‌توانند عوارض فیزیکی و روانشناختی ناخوشایندی را به همراه داشته باشند و بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارند. اما با درک صحیح علل و علائم این اختلالات و استفاده از راهکارهای موثر مدیریت و درمان، می‌توان تأثیرات آن را کاهش داد و بهبودی روانشناختی و عملکرد فرد را ایجاد کرد.

مشاوره روانشناختی، تغییر در سبک زندگی، تمرینات تنفسی و روش‌های آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا برخی از راهکارهای موثر در مدیریت این اختلالات هستند. همچنین، در صورت لزوم، درمان دارویی با مشورت پزشک متخصص نیز می‌تواند مفید باشد. با توجه به اهمیت این مسئله، تسلط بر روش‌های مدیریت استرس و اضطراب شدید امری حیاتی است تا افراد بتوانند به طور بهتری با چالش‌ها و فشارهای روزمره زندگی خود کنار بیایند و به روند بهبودی و رشد شخصی خود ادامه دهند.

سوالات متداول شما در مورد اختلال اضطراب

چگونه می توان از ابتلا به اختلال اضطراب پیشگیری کرد؟

رعایت موارد زیر به پیشگیری از اختلال اضطراب کمک می کند:
ورزش منظم
مدیتیشن و انجام تمرینات لازم برای آرامش
استراحت و خواب کافی
داشتن رژیم غذایی سالم
  دنبال کردن سبک زندگی سالم

اختلال اضطراب تا چه میزان شیوع دارد؟

متاسفانه اختلال اضطراب در کشور ما بسیار شایع است. در صورت مشاهده علائمی که در این مقاله ذکر شد بلافاصله به بهترین روانپزشک مراجعه کنید.

کودکان به چه دلایلی دچار اختلال اضطراب می شوند؟

جنسیت، ژنتیک، عوامل محیطی و … از دلایل ابتلای کودکان به اختلال اضطراب است.

دکتر ناصر مهاجرانی

متخصص اعصاب و روان(روانپزشک)

روانكاو. رواندرمانگر
مشاور ازدواج. مشاور جنسي. مشاور خانواده
مشاور زناشويي. مشاور تحصيلي و كنكور
مشاوركودك
مشاوره در بحران بخصوص وجود أفكار خودكشي
انجام تمامي مشاوره هاي فوق به صورت تلفني و online


پاسخ

دوازده − 8 =

Call Now Button